Hrajme Tenis Slovensko

Vplyv sledovania a rozbor zápasov na vývoj hráča

Chcel by som priblížiť metódu – „sledovania a rozborov zápasov“, ktorá si myslím je veľmi málo využívaná hráčmi a trénermi v našej krajine. Za moju dvadsaťročnú prax som sa stretol len s pár profesionálnymi hráčmi a trénermi, pre ktorých je to samozrejmosť a dokážu ťažiť zo všetkých oblastí, ktoré táto metóda ponúka. Avšak pre dôležitosť článku by som chcel spomenúť, že štatistickej analýze sa v tejto téme venovať nebudeme aj keď je neodmysliteľnou súčasťou metódy.

Zo skúseností viem, že pre väčšinu hráčov je to na začiatku nepríjemné, lebo sledujú sami seba, napr. to ako vyzerajú, verbálne a neverbálne komunikujú atď. Nevedia sa odpútať a vnímať sa ako svoj projekt, na ktorom začínajú pracovať s cieľom zlepšiť všetky oblasti, ktoré táto metóda ponúka. Práve sledovanie a rozbor zápasov, umožňuje hráčom vidieť rôzne taktiky, stratégie a systémy, ktoré hráči používajú. Týmto spôsobom sa hráči môžu naučiť lepšie čítať hru, chápať rôzne herné situácie, rozvíjať svoje taktické schopnosti a technické zručnosti.

Pri sledovaní a rozbore samotných zápasov existuje niekoľko kľúčových faktorov, ktoré môžu pomôcť získať užitočné informácie a vhodné poznatky. Tu sú niektoré oblasti z nich:

1. Technické zručnosti

Pod pojmom technické zručnosti môžeme rozumieť aj samotné ,,návyky“ hráčov. Počas rozboru vieme odsledovať návyky, ktoré sa môžu líšiť pri rôznych herných situáciách aj pod vplyvom psychického tlaku. Znamená to, že hráč sa pod tlakom vracia k svojim technickým návykom, ktoré má najviac naučené. Pod podmienkou, že je jeho pozornosť upriamená na skóre a taktickú hru. Následne sa dá s veľkou pravdepodobnosťou predpovedať hra hráča v daných okamihoch zápasu. Z toho je zrejmé, že obmedzenia v technickej pripravenosti hráča mu dovolia použiť len určitú škálu úderov. Preto dôsledný rozbor technických zručností pomáha predchádzať vytváraniu zlých návykov a chybnej techniky, ktoré by mohli byť náročné neskôr napravovať. Technické zručnosti tvoria základ pre výkonnosť hráčov v akomkoľvek športe a ich kvalita ma vplyv na celkový vývoj hráča. Dôsledná raná príprava mládeže na technickú stránku hráča je stálou a kľúčovou súčasťou tréningového procesu, pričom sa prepája s taktickou stratégiou. Samozrejmosťou sú správne vedomosti, podľa ktorých sa určujú technické zručnosti hráča. Pokým tréner a hráč nemajú potrebné vedomosti, buď zle vybudované alebo zle odpozorované, tak prichádza aj k opačnému efektu. Čo musím konštatovať, je dosť častý jav.

2. Taktika a stratégia

Ako som už vyššie spomínal, počas rozboru vieme odsledovať návyky, ktoré sú prirodzené pre hráča, ktoré sa líšia pod vplyvom psychického tlaku. Znamená to, že hráč sa správa často odlišne pod tlakom a vracia sa k svojej prirodzenej povahe. Čo môže znamenať, že sa vrátia k jednoduchším, známym alebo „bezpečným“ herným akciám. Naopak sa môžu uponáhľať a priklonia sa k voľbe úderov, ktoré sú pre hráča z percentuálneho hľadiska na nízkej úrovni. Na druhej strane, niektorí hráči sa pod tlakom môžu prejaviť pozitívne, pričom zdvihnú svoj výkon a ukážu svoj potenciál. Odsledovaním zápasov sa dá s veľkou pravdepodobnosťou určiť a predpovedať taktické správanie hráča. Preto je tiež veľmi dôležité z dlhodobého horizontu, aby hráč pochopil súvislosti a dokázal na sebe pracovať, aj ako tvorca nových zručností a stratégií. Pravdaže nové taktické stratégie sú úzko prepojené s technickými zručnosťami. To znamená, že ak nemám potrebné technické zručnosti v konkrétnom údere, tak je nízka pravdepodobnosť že prevediem s úspechom novú taktickú zručnosť.

3. Mentálna odolnosť 

Mentálna alebo psychická odolnosť, je schopnosť čeliť výzvam, tlaku, stresu a neúspechom so sebavedomím a vyrovnanosťou. Je to schopnosť udržať pozitívny a vyrovnaný prístup aj v ťažkých situáciách a nevzdať sa, keď nastanú prekážky. Každý zápas je ovplyvnený rôznymi vplyvmi, ktoré vytvárajú tlak na hráča. Či už to je pozícia favorita, pozícia turnaja, rodinnou pohodou, získaním vytúženého úspechu atď. Mentálna odolnosť môže byť výsledkom kombinácie genetických faktorov, prostredia, v ktorom hráč vyrastá, a skúseností, ktoré hráč počas svojho života získa. Je to komplexný proces, ktorý sa vyvíja a formuje počas celého života. Hráč, ktorý sa naučí so sebou pracovať na tejto úrovni, dokáže sa rýchlejšie zlepšovať vo všetkých oblastiach. Buduje svoj nadhľad a z toho vyplýva, že dokáže byť odolnejší a stabilnejší v dlhodobom procese svojho rozvoja. Je dôležité uvedomiť si, že mentálna odolnosť nie je statická a môže sa meniť a zdokonaľovať počas času. Tréning mentálnej odolnosti, skúsenosti a podpora z okolia môžu hráčom pomôcť posilniť ich mentálne schopnosti a dosiahnuť ich potenciál.  

Veľmi nerád konštatujem, že pripravenosť hráčov v týchto oblastiach je na veľmi nízkej úrovni. Najčastejšie sa stretávam iba s hodnotením trénerov slovne, veľa trénerov nedokáže hráčovi správne ukázať technicky úder, lebo ani nevedia a nemajú potrebné skúsenosti. Preto môžem konštatovať, že mladí hráči sa učia rýchlo napodobňovaním. Vychádza to z nedostatočnej informovanosti a nedostatočného rozvoja vzťahu k poslaniu, aké konkrétny tréner má. Zápasová prax a štúdium je ďalším kľúčovým komponentom, ktorý umožňuje hráčom dosiahnuť správne hodnotenie, lepšie sebapoznanie a akceptáciu svojich vlastností. Vedieť ich účelne využívať na vytvorenie a vybudovanie svojho najlepšieho Ja, je vlastnosť ktorá charakterizuje šampióna. Vytváranie a vybudovanie svojho najlepšieho Ja znamená stále sa zlepšovať a neustále pracovať na sebe, nielen na fyzickej úrovni, ale aj na mentálnej a emocionálnej úrovni. To zahŕňa vyrovnanie sa s výsledkami, učenie sa zo svojich chýb, a neustále hľadanie spôsobov, ako byť lepší hráč a jedinec.

Ďakujem za vytvorenie priestoru od HTS, pre základné a stručné otvorenie témy. Pre obšírnosť témy, verím, že v najbližšom období vďaka vzdelávaniu HTS bude táto téma ďalej rozvíjaná a bude v budúcnosti predmetom odbornej diskusie za účasti kvalifikovaných odborníkov.  

Autor článku: Boris Borgula